Jaarlijks worden ongeveer 40.000 zorggebruikers geconfronteerd met vermijdbare medische fouten. Slechts 4% hiervan wordt gemeld, waarvan de meeste na melding ongegrond worden verklaard. Dit komt omdat klagers niet weten waar en met wie ze hun klacht kunnen bespreken. Hierdoor wordt vaak een verkeerde procedure gevolgd. Dit veroorzaakt veel frustratie en lange onduidelijke trajecten. Belangrijker nog, niemand schiet hier wat mee op!
Patiënten kunnen beter begeleid kunnen worden in de verschillende routes die zij kunnen volgen bij een klacht over zorg. De conclusie in de Tweede monitor Wkkgz (juli 2019), uitgevoerd door Nivel, benadrukt dit gegeven. Dit is precies wat wij met Zorgklacht.nl doen. Zorgklacht.nl is een wegwijzer voor mensen met een klacht over zorg. Door klachtenprocedures in de zorg inzichtelijk te maken en daarbij de digitale klachtenregeling van zorgorganisaties toegankelijk en vindbaar te maken.
Zorgklacht.nl is geen online schandpaal voor medische fouten door zorgverleners. Zij willen immers geen fouten maken. Maar als er een verwijtbare medische fout wordt gemaakt, dan moet het voor patiënten duidelijk zijn hoe zij hun klacht over geleverde zorg kenbaar kunnen maken. De afhandeling van de klacht kan variëren van een excuus tot een letselschadevergoeding. Ons doel is om te voorkomen dat patiënten verdwalen in een labyrint van instanties en in langdurige trajecten, waarbij ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook de zorgverlener of zorg organisatie waarop de klacht betrekking heeft is hier niet bij gebaat. Daarnaast verzamelen wij ook klachten over andere onderwerpen, zoals klachten over de toegankelijkheid, services van externe leveranciers en patiëntvriendelijkheid.
Meer transparantie, duidelijke vindbaarheid en proactief handelen zal leiden tot meer tevredenheid bij patiënten over de klachtafhandeling en een verbetering van de totale zorgverlening bij zorg organisaties.